در این هفته، راهی دو ولایت ننگرهار و کندهار می شویم، ولایت های که بیشتر مردمانش با موسیقی و موسیقی دان مخالف هستند اما صدها اشتراک کننده با استعداد به امید نشان دادن تواناییهای موسیقیایی و آواز خواندن برای مردم خود، در صف انتظار ایستاده شده اند.

 

۳۰ دقیقه اول برنامه به مرحله انتخابی ولایت ننگرهار اختصاص دارد. «شمس الله»، سرباز اردوی ملی، کسی که چندین سال آوازخواندن را در سنگر تمرین کرده است، برای معروف شدن و آواز خواندن برای هموطنان خویش در این برنامه اشتراک کرده است.« زلیخا یوسف زی» دختری که خانواده او چندان روی خوشی به موسیقی نشان نمی دهند، یک آهنگ پشتو را خواند که این اجرا با تشویق زیاد داوران رو به رو شد.

 

بعد از آن، نوبت به علاقمندان ولایت کندهار رسید. «میلاد»، جوانی که به مدت ۷ سال موسیقی را تمرین کرده است، مرحله انتخابی این ولایت را با آهنگِ " ستا سترگو بلا وخلم" آغاز کرد، این آهنگ از کارهای لطیف ننگرهاری می باشد. اجرای میلاد داوران را زیاد متاثر نکرد اما بهر حال ایشان کارت حضور به مرحله بعد را از آنان دریافت کرد. زید حمید، جوان دیگری از ولایت کندهار بود که یکی از کارهای استاد بزرگ موسیقی افغانستان، احمد ولی، را اجرا کرد. این اجرا داوران را شگفت زده کرد طوریکه وی شانس حضور در مرحله بعد را پیدا کرد.

شاید، تعجب برانگیزترین لحظه این قسمت وقتی بود که متوجه شدیم، عبدل القادر شمال، یک مرد میانسال، برای اشتراک در مرحله انتخابی ولایت ننگرهار، ۱۰۰۰ کیلومتر را از بدخشان تا جلال آباد پیموده است.او با آلت موسیقی سنتی خود یک آواز عالی را اجرا کرد طوریکه داوران تحت تاثیر قرار گرفتند.

 

برای آگاه شدن از جزییات قسمت چهارم، روی ودیوی زیر کلیک کرده و این قسمت را به طور کامل تماشا کنید.